038-7501253
info@kasko.nl
Delen op facebook
Aanmelden nieuwsbrief

Hoe is het nu met…Mart van Berckel?

| In de afgelopen jaren heeft KASKO een hoop jonge muziektheatermakers aan zich verbonden. De komende tijd blikken we terug met een aantal oud-makers. Waar zijn ze tegenwoordig mee bezig? En hoe kijken ze terug op hun tijd bij KASKO? Hoog tijd om eens bij te praten! We trappen af met regisseur Mart van Berckel.

Mart liep als vierdejaars student ArtEZ Muziektheater al stage bij (toen nog) Kameroperahuis. Vanaf zijn afstuderen in 2016 tot en met 2019 was hij aan KASKO als maker verbonden en regisseerde hij o.a. Before I Die en Een Kersentuin. Zijn traject werd ondersteund door de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten.

In 2019 stroomde je uit als maker bij KASKO. Wat ben je toen gaan doen?
“Bij De Nieuwe Oost heb ik de voorstelling Continenten gemaakt. En ook nog twee jeugdtheatervoorstellingen bij Theater Sonnevanck en Oorkaan. Bij KASKO begon ik met muziektheater maken, maar sindsdien werk ik eigenlijk veel breder. Ik maak nu beeldend theater, al spelen muzikaliteit en compositie nog steeds wel een belangrijke rol. Ondertussen ben ik net begonnen aan een nieuw, vierjarig talentontwikkelingstraject bij het Noord Nederlands Toneel & Club Guy & Roni. Daarin worden regisseurs opgeleid om interdisciplinair te werken en voorstellingen voor de grote zaal te maken.”

Waar kunnen we je werk nu bekijken?
“In januari zou mijn eerste voorstelling bij het NNT & Club Guy&Roni te zien zijn, maar al vrij snel werd duidelijk dat voor publiek spelen niet ging lukken. Samen met choreograaf Angela Herenda (Club Guy&Roni) heb ik toen besloten om de hele vorm om te gooien en een video-installatie te maken. Die is nu online te zien in het NITE Hotel. Het resultaat is een film die bestaat uit 8 schermen, een soort mozaïek die je samen maar ook los van elkaar kunt bekijken. Het is een hele gekke, spannende hybride tussenvorm geworden van theater, dans, videokunst en installatie.”

Werk je nog samen met andere oud-makers van KASKO?
“Eigenlijk doe ik al mijn projecten samen met scenograaf Vera Selhorst. Die samenwerking hebben we bij KASKO opgestart, toen we er tegelijkertijd als maker in een ontwikkelingstraject zaten. Vera en ik werken inmiddels al zo’n 4,5 jaar samen en dat heeft heel veel voordelen: we vertrouwen elkaar volledig en hebben aan een half woord genoeg. Het is echt een soort werk-huwelijk! Verder werkte ik bij Theater Sonnevanck samen met Roel Goedhart en Laurien van Rijswijk, die nog steeds KASKO-maker zijn.”

Naast je samenwerking met Vera - wat heeft jouw tijd bij KASKO jou gebracht?
“Ik denk dan direct aan de aandacht die er bij KASKO was voor mijn ontwikkeling – als maker en als persoon. De begeleiding die je er als maker krijgt: dat er mensen zijn die je ontwikkeling op de voet volgen, daar kijk ik met een heel goed gevoel op terug. Er was altijd wel iemand om mee te kunnen sparren. Doordat je een meerjarig traject aangaat, kun je echt iets opbouwen en verder door ontwikkelen. Die langere lijn was voor mij superbelangrijk.

Als je terugkijkt op je tijd bij KASKO, wat is dan je favoriete herinnering?
“Absoluut het maken van Een Kersentuin, aan het einde van mijn traject. Voor het eerst werkte ik met een groot team om me heen en ik merkte toen dat ik dingen echt in de vingers begon te krijgen. En het speelplezier dat loskwam tijdens die voorstelling vond ik heel bijzonder: er was echt een goede chemie tussen de cast &crew in dat maakproces.

Waar kunnen we je in de toekomst blijven zien?
Eigenlijk zou ik dit voorjaar, samen met Vera, bij de Staatsoper in Hamburg een nieuwe productie gaan maken. Zij hebben een kleine zaal waar ze jonge makers de kans geven om muziektheater te maken. Vanwege corona is die voorstelling verschoven, dus helaas moeten we daar nog wat langer op wachten. Maar dat we naar Duitsland gaan, staat vast!

De video-installatie ‘All that follows’ van Mart van Berckel & Angela Herenda is de hele maand maart nog online te zien in het NITE Hotel.

Foto: Laurien Riha

Deel