makers

Juliette Mout

Juliette Mout

Scenograaf

Juliette Mout (1990) is kostuum-, licht- en decorontwerper. In 2014 studeerde ze af aan de opleiding Theatre Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Tijdens haar stage bij Dieuweke van Reij heeft ze kennisgemaakt met muziektheater en opera. Zo werkte Juliette mee aan de uitvoering van ‘Cosí fan Tutte’ van Floris Visser in Moskou en studeerde ze af met de vormgeving voor de opera ‘Tristan und Isolde’ van Wagner. Na haar studie ging ze als rekwisiteur aan de slag bij Theater Rotterdam (voorheen Ro Theater). Daar werkte ze onder meer mee aan de voorstellingen ‘Revolutionary Road’ van Erik Whien, ‘Heisenberg’ van Johan Simons, de familievoorstelling ‘Hamlet’ van Pieter Kramer en meest recent ‘Botanical Wasteland’ van Boogaerdt & van der Schoot i.s.m. Touki Delphine. 

In haar werk zoekt Juliette altijd de kern van wat van binnen leeft en maakt dat visueel. Ze raakt geïnspireerd door personages, emoties, geschiedenis, karakters. Bij KASKO wil ze haar eigen handschrift verder ontwikkelen en grote stappen buiten haar comfortzone maken.

bekijk huidige makers

Betrokken bij o.a.

In de nacht van 21 op 22 januari 1943 werd de Joods-psychiatrische instelling Het Apeldoornsche Bosch in één keer door de Duitsers ontruimd. Bijna 1300 mensen, patiënten en personeel, werden naar Auschwitz gedeporteerd. Niemand keerde terug.

Op 21 januari 2020, 77 jaar later, speelden zeven 4de-jaars studenten van ArtEZ Muziektheater, Codarts en HKU Muziek en Technologie een bijzondere muziektheatervoorstelling op locatie in Apeldoorn, op de plek waar jaren geleden Het Apeldoornsche Bosch gevestigd was. Centraal stond de vraag: moet ik vluchten of blijven? Met behulp van regisseur Céline Hoex, componist Stan Verberkt en kostuumontwerper Juliette Mout hebben de studenten tijdens een residentie in twee weken tijd zelf een voorstelling gemaakt om dit vergeten verhaal te vertellen. In de vorm van een theaterroute  namen de studenten het publiek mee terug naar de gebeurtenissen uit 1943.

Foto's: Iris Oost Fotografie

Wat gebeurt er als jonge theatermakers op een bijzondere locatie de kans krijgen om vrijuit te experimenteren? Dat ontdek je bij muzikale theaterroute SPRUIT!

De makers van het Zwolse Kameroperahuis krijgen ook dit jaar een week de tijd om korte scènes en performances te maken. Soms zijn het voorlopers van volledige voorstellingen. Aan het eind van deze week presenteren zij het resultaat tijdens SPRUIT. Je loopt als bezoeker van de ene naar de andere performance op onbekende achter-de-schermen-plekken in Schouwburg Odeon. Laat je verrassen door wat onze jonge theatermakers in huis hebben!

We zitten zoveel in ons hoofd, dat we onze benen soms vergeten. Toch zijn zij het die ons dragen en ons brengen waar we moeten zijn. Ze geven de pas aan, het ritme waarop we leven. In The Art of Walking komen uit hout gesneden benen met behulp van drie (zingende) spelers en een ingenieus bouwwerk tot leven. Samen met een taiko-speler brengen zij een muzikale ode aan onze benen. Het lopen – van slenter tot mars – bepaalt de maat waarop de benen worden bespeeld. Een speels ritueel op Japanse leest, waarin de tijd even stilstaat.

In het noorden van Japan ligt de berg Osore, ook wel de ‘berg van de angst’ genoemd. Een plek waar volgens velen de zielen van de doden naartoe gaan en een bedevaartsoord voor mensen die iemand zijn verloren of hun angst voor de dood willen bezweren. Iedereen heeft te maken met angsten of is wel eens bang voor de dood. Maar wat nou als je angst een pop was waarmee je kon dansen? Geïnspireerd door de Japanse ‘berg van de angst’ creëert Tim Hammer een ritueel rondom onze angst om te sterven. In een samenspel van klassieke gitaar, stem en elektronica danst een pop alsof haar leven ervan afhangt.

Collega's

bekijk alle makers
Wessel de Vries

Wessel de Vries

Roel Goedhart

Roel Goedhart

Juliette Mout

Juliette Mout

Céline Hoex

Céline Hoex

Renán Zelada

Renán Zelada

Sara van Gennip

Sara van Gennip