Juliette Mout (1990) is kostuum- en decorontwerper. In 2014 studeerde ze af aan de opleiding Theatre Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Tijdens haar stage bij Dieuweke van Reij heeft ze kennisgemaakt met muziektheater en opera. Zo werkte Juliette mee aan de uitvoering van Cosí fan Tutte van Floris Visser in Moskou en studeerde ze af met de vormgeving voor de opera Tristan und Isolde van Wagner. Na haar studie ging ze als rekwisiteur aan de slag bij Theater Rotterdam (voorheen Ro Theater). Daar werkte ze onder meer mee aan de voorstellingen Revolutionary Road van Erik Whien, Heisenberg van Johan Simons, Hamlet, de familievøørstelling van Pieter Kramer en Headroom van Boogaerdt & van der Schoot.
In haar werk wil Juliette contrasten opzoeken: rust scheppen in de chaos, chaos scheppen in de rust. Ze wil niet alleen verbondenheid creëren in het toneelbeeld, maar ook bij de toeschouwer. Bij KASKO wil ze haar eigen handschrift verder ontwikkelen en grote stappen buiten haar comfortzone maken.
In de nacht van 21 op 22 januari 1943 werd de Joods-psychiatrische instelling Het Apeldoornsche Bosch in één keer door de Duitsers ontruimd. Bijna 1300 mensen, patiënten en personeel, werden naar Auschwitz gedeporteerd. Niemand keerde terug. Op 21 januari 2020, 77 jaar later, speelden zeven 4de-jaars studenten van ArtEZ Muziektheater, Codarts en HKU Muziek en Technologie een bijzondere muziektheatervoorstelling op locatie in Apeldoorn, op de plek waar jaren geleden Het Apeldoornsche Bosch gevestigd was.
De afgelopen periode dook mezzosopraan en maker bij KASKO Merlijn Runia in het enorme muziekrepertoire van Orkest de Ereprijs. Vanaf 1 oktober gaat Merlijn hier een week lang mee experimenteren, onderzoeken en spelen, samen met het orkest en vormgever Juliette Mout. Alles mag en kan in deze week!
Op zaterdag 9 oktober presenteert Merlijn samen met Orkest de Ereprijs het resultaat van dit lab. Deze uitvoering vindt plaats in Apeldoorn. De presentatie inclusief uitvoering begint om 19.30 uur en is gratis toegankelijk.
Wat gebeurt er als jonge theatermakers op een bijzondere locatie de kans krijgen om vrijuit te experimenteren? Dat ontdek je bij muzikale theaterroute SPRUIT!
De makers van het Zwolse Kameroperahuis krijgen ook dit jaar een week de tijd om korte scènes en performances te maken. Soms zijn het voorlopers van volledige voorstellingen. Aan het eind van deze week presenteren zij het resultaat tijdens SPRUIT. Je loopt als bezoeker van de ene naar de andere performance op onbekende achter-de-schermen-plekken in Schouwburg Odeon. Laat je verrassen door wat onze jonge theatermakers in huis hebben!
Wat gebeurt er als elf jonge muziektheatermakers de kans krijgen om één week vrijuit te experimenteren? Dat ontdek je bij de online editie van SPRUIT!
SPRUIT gaat online! Dit jaar is alles anders, op één ding na: elf makers van KASKO duiken samen het theater in om een week lang vrijuit te experimenteren en samen muziektheater te maken. Rode draad van deze editie is de vraag: wie ben je als je alleen bent? Na een jaar van afstand houden is deze gedachte actueler dan ooit. Tijdens een interactieve livestream vanuit Schouwburg Odeon presenteren de makers het resultaat van hun experiment.
Wat gebeurt er als elf jonge muziektheatermakers de kans krijgen om één week vrijuit te experimenteren? Dat ontdek je bij SPRUIT!
De makers van KASKO krijgen ook dit jaar een week de tijd om korte scènes en performances te maken. De resultaten komen samen tijdens SPRUIT. In een muzikale theaterroute door expositieruimte RAWSpace ontdek je als bezoeker de ene na de andere performance. Maak kennis met nieuwe én vertrouwde makers van KASKO in een avontuurlijk programma: een ode aan het experiment en het zelf maken. Laat je verrassen door wat onze jonge muziektheatermakers in huis hebben!