makers

Laurien van Rijswijk
Laurien van Rijswijk

Laurien van Rijswijk

Actrice

Toen Laurien 10 jaar oud was werden haar ouders gek van alle, vaak geïmproviseerde, optredentjes in de woonkamer die ze moesten bijwonen en besloten ze dat Laurien een ander publiek moest gaan zoeken. In het kleine Brabantse dorp waar ze woonde was de enige creatieve uitlaatklep het kinderkerkkoor dus daar ging ze bij. Dat ze als enige steeds moest blijven zitten als haar vriendinnetjes een hostie bij de pastoor gingen halen, liet haar koud, ze hield van de muziek en vooral van het vertellen van de mooie verhaaltjes die hierin zaten. Haar dirigent zei toen: “Laurien speelt de liedjes.”

Laurien studeerde in 2016 af aan de toneelschool in Arnhem. In haar derde leerjaar schreef ze, op een avond vol ambitie en een tikkeltje hoogmoed, een manifest over hoe ze als afstuderende performer gezien wilde worden. Veel punten daaruit zijn inmiddels gesneuveld maar eentje is nog steeds van toepassing op haar werk:

“In elke tekst, in elke beweging, in elk lied, in elk schilderij of beeld, in welke kunstvorm dan ook zit muzikaliteit. Ik zal hier naar op zoek gaan, dit onderzoeken, dit ombuigen of terug halen naar zijn oorsprong. Ik zal hierin geen genoegen nemen met het al bekende maar mezelf uitdagen en altijd nieuwe dingen uit proberen.”

Laurien ziet schoonheid in de imperfectie van de dingen, in de pogende mens, in dingen die niet lijken te passen maar dan toch samen komen, in contrasten. In hip-hoppende sprookjesprinsessen, in hoogbejaarde flamenco danseressen, in huilende politici en in de laatste scene van de film Sister Act waarin het voorheen amateuristische kloosterkoor onder leiding van zuster Mary Clarence boven zichzelf uitstijgt.

Laurien speelde voorheen in o.a. producties van Oostpool, De Toneelschuur en Maas Theater en Dans.

bekijk huidige makers

Betrokken bij o.a.

Wat zou er gebeuren als jonge theatermakers de kans kregen om vrijuit te experimenteren op een bijzondere locatie? Dat kun je zien in theaterroute SPRUIT, waar makers van Kameroperahuis de kans krijgen te maken wat ze zelf willen maken. Tijdens de route loop je als bezoeker van de ene naar de andere performance en word je verrast door wat deze talenten in huis hebben.

We zitten zoveel in ons hoofd, dat we onze benen soms vergeten. Toch zijn zij het die ons dragen en ons brengen waar we moeten zijn. Ze geven de pas aan, het ritme waarop we leven. In The Art of Walking komen uit hout gesneden benen met behulp van drie (zingende) spelers en een ingenieus bouwwerk tot leven. Samen met een taiko-speler brengen zij een muzikale ode aan onze benen. Het lopen – van slenter tot mars – bepaalt de maat waarop de benen worden bespeeld. Een speels ritueel op Japanse leest, waarin de tijd even stilstaat.

Wat gebeurt er als jonge theatermakers op een bijzondere locatie de kans krijgen om vrijuit te experimenteren? Dat ontdek je bij muzikale theaterroute SPRUIT!

De makers van het Zwolse Kameroperahuis krijgen ook dit jaar een week de tijd om korte scènes en performances te maken. Soms zijn het voorlopers van volledige voorstellingen. Aan het eind van deze week presenteren zij het resultaat tijdens SPRUIT. Je loopt als bezoeker van de ene naar de andere performance op onbekende achter-de-schermen-plekken in Schouwburg Odeon. Laat je verrassen door wat onze jonge theatermakers in huis hebben!

Wie nieuwsgierig is naar de makers van muziektheaterbeleving Welstaat (2018, Frederiksoord) kon tijdens de Open Monumentendagen 2017 al met ze kennismaken!

In Een Kersentuin, zien we Ljubov (Juul Vrijdag) in de laatste hallucinante momenten voor haar dood. Deze aan lager wal geraakte adellijke dame klampt zich vast aan alles wat er niet meer is. Langzaam verliest ze de grip op haar herinneringen. Hoogte- en dieptepunten flitsen als een grillig en muzikaal revue-requiem aan haar voorbij. Het onder ogen komen van haar eigen verval leidt tot een pijnlijke confrontatie met het verleden dat zij zo idealiseerde.

1 -  2 -  volgende

Collega's

bekijk alle makers