Mart studeerde piano, muziektheater en regie aan ArtEZ Arnhem en de Zürcher Hochschule der Künste, Zürich. Na zijn afstuderen in 2016 was hij t/m 2019 als maker aan KASKO (voorheen Kameroperahuis) verbonden. Zijn traject werkt ondersteund door de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten. Bij KASKO maakte hij de producties Before I Die en Een Kersentuin. Als regieassistent bij De Nationale Opera werkte hij mee aan producties van Robert Wilson en Lotte de Beer. Daarnaast is hij als maker verbonden aan productiehuis De Nieuwe Oost. Sinds zijn uitstromen bij KASKO maakt hij muziektheatervoorstellingen bij o.a. Theater Sonnevanck en Oorkaan. Vanaf 2021 is hij als regisseur verbonden aan het NNT/Club Guy & Roni.
Het werk van Mart is visueel, poëtisch en onbegrensd fantasierijk. Hij graaft dwars door de canon van beeldende kunst, film, klassieke muziek en literatuur en zet inspiratiebronnen naar zijn hand in eigenzinnige en associatieve theatrale collages. Mart gaat daarbij te werk als een componist: met grote precisie en oog voor detail stemt hij beeld, muziek, tekst, licht en beweging op elkaar af. Gefascineerd door ons onderbewustzijn zet hij werelden op het toneel met een volstrekt eigen logica, die soms rechtstreeks uit onze dromen of nachtmerries lijkt te komen.
De succesvolle afstudeervoorstelling van Mart van Berckel en performance duo Des Filles (Anne Freriks en Robin Kuiper) is terug! Deze zomer gaat PLAY MAIDS op een korte tournee langs een aantal Nederlandse theaters en het Duitse theaterfestival OUTNOW! in Bremen.
In de zomer van 2017 reist een bijzondere en hartstochtelijke muziektheaterproductie van Kameroperahuis en I SOLISTI Belgian wind ensemble Antwerp langs enkele Nederlandse festivals en door Vlaanderen Before I Die. In de voorstelling gaan aria's van Madama Butterfly en Norma - gearrangeerd voor een intieme kamermuzieksetting - een dialoog aan met een nieuw geschreven monoloog voor een man.
“Ik wil gaan spreken van gedaanten, die in nieuwe werden veranderd.”
Mart van Berckel, vierdejaars student aan de opleiding muziektheater van ArtEZ Arnhem, heeft in 2015 bij Kameroperahuis in drie weken tijd een prachtig intieme, hedendaagse muziektheatervoorstelling gemaakt rondom De Metamorfosen van Ovidius. In dit proces kreeg hij coaching van regisseur Karin Netten.
In Een Kersentuin, zien we Ljubov (Juul Vrijdag) in de laatste hallucinante momenten voor haar dood. Deze aan lager wal geraakte adellijke dame klampt zich vast aan alles wat er niet meer is. Langzaam verliest ze de grip op haar herinneringen. Hoogte- en dieptepunten flitsen als een grillig en muzikaal revue-requiem aan haar voorbij. Het onder ogen komen van haar eigen verval leidt tot een pijnlijke confrontatie met het verleden dat zij zo idealiseerde.
Zijn we, in een wereld vol beeldschermen en oordopjes, nog wel gewend om onze oren te spitsen en onze blik te focussen? Er is in de wereld steeds meer te zien. Gemiddeld kijk je acht uur per dag naar een beeldscherm waar de wereld aan je voorbij flitst. Dankzij alle online mogelijkheden voor het delen van afbeeldingen en video’s wordt de wereld elke dag onderworpen aan een lawine van nieuwe beelden. Neem je wel eens de tijd om echt te kijken? Hoe vaak verwonder je je nog over wat je ziet