makers

Sjoeke-Marije Wallendal

Sjoeke-Marije Wallendal

Regisseur | Voorheen maker bij KASKO

Sjoeke-Marije Wallendal behaalde in 2015 haar master regie aan het RITCS in Brussel en studeerde in 2006 af aan ArtEZ docent theater Zwolle. Daarna rondde zij het postgraduaat van Teatro de los Sentidos in Barcelona af, waarmee ze zich verder specialiseerde in zintuiglijk ervaringstheater. Haar voorstellingen zijn vaak belevingen op bijzondere locaties, waarbij de toeschouwer midden in een andere wereld stapt en soms deelnemer wordt. Binnen haar werk zoekt ze manieren om onder de huid van de toeschouwer te kruipen. Sjoeke-Marije vond binnen KASKO (voorheen Kameroperahuis) een kans om zich verder te ontwikkelen samen met talentvolle vakgenoten. 

Bij KASKO was ze tussen 2013 en 2017 als regisseur betrokken bij o.a. Bruisende Buren, Why Nobody Should Listen To Mozart en Requiem Fauré.

bekijk huidige makers | bekijk oud-makers

Betrokken bij o.a.

In 'Why Nobody Should Listen To Mozart' dienen ouderen (65+) en jongeren (14-20 jaar) van nu Mozart van repliek.

Met als thema vrijheid en Fidelio als inspiratiebron creëerde Kameroperahuis in de voormalige gevangenis aan de Noordsingel een ervaring over vrijheid en opoffering. Het publiek trok voorbij gesloten deuren, via ommuurde luchtruimten en benauwde cellen door de gevangenis en beleefde vier perspectieven op vrijheid en onvrijheid anno 2013.

“Liefste, er staat een fanfare voor de deur. Ze vragen of ik meedoe.”

Op zaterdag 21 december en zondag 22 december 2013 verraste Kameroperahuis het publiek in de passage van het Zwolse Maagjesbolwerk met een muzikale Kerstperformance.

Tijdens de Bruisweek, de introductieweek voor studerend Zwolle, zijn regisseurs Sjoeke-Marije Wallendal en Karin Netten met twee groepen tweede- tot vierdejaars ArtEZ-studenten Kameroperahuis aan de slag gegaan.

1 -  2 -  volgende

Collega's

bekijk alle makers