Vera Selhorst (1992) is een scenograaf die decor, kostuum, beeldende installaties en licht ontwerpt. Haar werk kenmerkt zich door onconventionele vertalingen van tekst, geluid en concepten naar beeld die groot zijn in de uitwerking. Vera studeerde Theatre Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Na haar afstuderen heb heeft ze verschillende projecten gerealiseerd voor onder andere KASKO (voorheen Kameroperahuis) met regisseur Mart van Berckel, Het Van Gogh Museum en Club Gewalt. Deze variatie van projecten daagt mij uit om vanuit verschillende perspectieven te kunnen ontwerpen.
Tussen 2016 en 2019 werkte Vera bij KASKO o.a. mee aan Bake That Awesome Pie, Before I Die, Welstaat en Een Kersentuin.
bekijk huidige makers | bekijk oud-makersMidden in een stad ligt een verlaten sprookjespark. De draaimolens zijn vervallen, het reuzenrad staat stil, de levensgrote draken en olifanten zijn omgevallen en verwaarloosd. Maar te midden van de vergane glorie waart een vrouw als een geest door een spookstad. Jazeker, hier woont nog iemand.
Tijdens de jaarlijkse projectweek van ArtEZ Conservatorium gingen studenten Klassieke Muziek aan de haal met de grootste muzikale hype uit de geschiedenis: La Folía. In Amerika ontstaan, waaide La Folía dankzij Columbus over naar Europa, waar het zulke uitzinnige dansfeesten veroorzaakte dat de paus het wilde verbieden.
Tijdens de projectweek onderzochten de studenten vragen als: Hoe werkt een hype tegenwoordig? Is er een hedendaagse Folía? Hoe ver kan gekte gaan?
Geïnspireerd op de waanzinnige invloed die La Folía had op de diverse muziekstijlen, brachten de studenten in samenwerking met Kameroperahuis een muzikale voorstelling op verschillende plaatsen. Vanuit Kameroperahuis werkten Karin Netten en Céline Hoex mee als regie coaches, en Vera Selhorst als vormgeving coach.
En ze leefden nog lang en gelukkig… Hoezo lang? Hoezo gelukkig? En hoezo meervoud? In deze korte, zwart-komische liedcyclus maak je aan de hand van twaalf nieuwe liederen kennis met Stella, een jonge vrouw die totaal gedesillusioneerd is door de sprookjes zoals zij ze kent. Want die bestaan helemaal niet. Haar leven is volstrekt geen sprookje. Maar heeft ze eigenlijk wel een sprookje nodig om magie te vinden? In This is (not) a fairy tale bezingen een zangeres, pianist en violist de magie van het leven. Duistere thema’s inbegrepen.
In Een Kersentuin, zien we Ljubov (Juul Vrijdag) in de laatste hallucinante momenten voor haar dood. Deze aan lager wal geraakte adellijke dame klampt zich vast aan alles wat er niet meer is. Langzaam verliest ze de grip op haar herinneringen. Hoogte- en dieptepunten flitsen als een grillig en muzikaal revue-requiem aan haar voorbij. Het onder ogen komen van haar eigen verval leidt tot een pijnlijke confrontatie met het verleden dat zij zo idealiseerde.
In de sprookjesachtige bossen van Frederiksoord ligt Welstaat. Hier leefde eens een gemeenschap vredelievend samen onder leiding van de wonderschone Hannah.Hannah was een leider die ervoor zorgde dat iedereen in Welstaat kon worden wie hij of zij wilde zijn. Sinds haar overlijden is Welstaat veranderd. De rijkdom neemt af en de ooit zo hechte gemeenschap dreigt in drie groepen uit elkaar te vallen. Om ervoor te zorgen dat de gemoederen niet nog hoger oplopen, besluiten de bewoners Welstaat te koop te zetten. Met als doel: het vinden van een nieuwe leider (u?). Lukt het de bewoners om met de komst van deze nieuwe leider Welstaat weer tot bloei te brengen?