makers

Warre Simons
Warre Simons

Warre Simons

Componist, Regisseur | Voorheen maker bij KASKO

Warre Simons (1990) studeerde jazz gitaar en daarna klassieke compositie aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn muziek werd onder andere gespeeld bij De Nationale Opera en Muziekgebouw aan 't IJ. Verder maakte hij muziek voor toneelgezelschappen als Toneelgroep Amsterdam, Wunderbaum, NTGent, Wiener Burgtheater , Münchener Kammerspiele, Thalia Theater en Schauspielhaus Bochum. In 2013 maakte Simons zijn regiedebuut bij Theater Bellevue. Sindsdien legt hij zich steeds meer toe op het regisseren en maken van nieuwe voorstellingen. Dit deed hij onder meer bij KASKO (voorheen Kameroperahuis) waar hij van 2015 tot 2019 aan was verbonden. Zijn voorstellingen speelden onder andere op Oerol en Over Het IJ Festival. In de zomer van 2018 maakte hij in Het Grachtenfestival tevens zijn debuut als operaregisseur.

bekijk huidige makers | bekijk oud-makers

Betrokken bij o.a.

Het Atelier is een gezamenlijk talentontwikkelingstraject van Oerol en Over het IJ Festival. In dit traject bieden zij drie nieuwe makers de kans om gedurende een jaar (met o.a. workshops, ontmoetingen en residenties) te bouwen aan hun eigen theatertaal en visie op locatietheater. In 2019 was Kameroperahuis samenwerkingspartner van het Atelier, waardoor we maker Warre Simons konden aandragen als één van de drie makers voor het traject.

In de voorstelling HimmelhochjauchzendzumTodebetrübt onderzocht Warre Simons de kracht en betekenis van verhalen. De vraag die hierbij centraal stond: Hoe verhouden de grootse en meeslepende verhalen van onze gefantaseerde helden zich tot de prozaïsche werkelijkheid van ons eigen alledaagse leven? Zijn werk presenteerde hij zowel in de natuur op Oerol als op de industriële NDSM-werf waar het Over het IJ Festival plaatsvond. 

Meest intieme festivalavond van Nederland

Het Wilde Oosten is werk van nieuwe makers uit verschillende disciplines geselecteerd door de spannendste productiehuizen van Oost-Nederland. Met een culturele karavaan van jonge schrijvers, theatermakers en muzikanten trekt Het Wilde Oosten door Overijssel en Gelderland. Maak kennis met de nieuwste lichting artiesten uit het Oosten.

Zijn we, in een wereld vol beeldschermen en oordopjes, nog wel gewend om onze oren te spitsen en onze blik te focussen? Er is in de wereld steeds meer te zien. Gemiddeld kijk je acht uur per dag naar een beeldscherm waar de wereld aan je voorbij flitst. Dankzij alle online mogelijkheden voor het delen van afbeeldingen en video’s wordt de wereld elke dag onderworpen aan een lawine van nieuwe beelden. Neem je wel eens de tijd om echt te kijken? Hoe vaak verwonder je je nog over wat je ziet

Gerbrand Adriaenszoon Bredero, de dichter en toneelschrijver, is in augustus 2018 maar liefst 400 jaar dood. Als eerbetoon wordt rondom de drie hoofdpersonages uit zijn beroemdste werk, ‘De Klucht van de Koe’ een gloednieuwe opera gemaakt. Echter deze keer is alles anders. De landelijke rust wordt verstoord door prog-rock, barok instrumentaria, wrange ritmes en mierzoete melodieën. De koe (Merlijn Runia) is haar weiland ontgroeid en de boer (David Visser) laat geld groeien. De dief (Laetitia Gerards) is haar obsessie voor het materiële verloren en verlangt nu naar een ideologische buit. Bredero's iconische drietal heeft het onschuldige universum van de klucht definitief verlaten en ontwaakt in een absurd, duister en fysiek muziekdrama.

In 'Why Nobody Should Listen To Mozart' dienen ouderen (65+) en jongeren (14-20 jaar) van nu Mozart van repliek.

1 -  2 -  volgende

Collega's

bekijk alle makers